Relevankah cara itu??

Author: helwipmapium // Category:
1 OGOS 2009 merupakan tarikh keramat kepada pimpinan negara Malaysia, pimpinan pakatan rakyat, polis seluruh malaysia dan RAKYAT khususnya. Tarikh ini memperlihatkan kepada kita rakyat telah benar-benar bangkit menyuarakan dan menyatakan amarah mereka terhadap akta zalim dan tidak berperikemanusiaan ini. Walaupun pelbagai cara dilakukan oleh polis suruhan kerajaan untuk menghalang rakyat daripada terus berhimpun akan tetapi, semangat yang tidak berbelah bagi rakyat ini tidak sedikit pun lumpuh dek kerana manusia-manusia suruhan itu.

Di pihak HELWI sendiri, kami melihat perkara sebegini sangat tidak relevan bagi menyuraikan keadaan. Apakah polis dan kerajaan todak ada cara lain yang lebih baik untuk digunakan kepada rakyat? Apakah mereka sudah kehilangan akal untuk memberikan yang terbaik kepada rakyat? Perhimpunan 100 000 rakyat sudah cukup jelas menunjukkan bantahan 100% terhadap akta zalim yang tidak ada faedahnya kepada rakyat tetapi sekadar keuntungan di pihak kerajaan.

Oleh itu, mengapa kerajaan ingin menambahkan lagi rasa amarah dan benci rakyat terhadap mereka? Menggunakan fru dan air "water cannon" yang berbahaya kepada rakyat. One Malaysia seharusnya di gunakan dengan baik oleh kerajaan yang ada pada hari ini bukan sekadar dilafaz untuk meng 'ada'kan slogan baru memandangkan pimpinan pada hari ini adalah pimpinan baru.

Perhimpunan yang dikira berjaya dilaksanakan bagi menunjukkan suara rakyat ini seharusnya berlangsung dengan aman dan berjalan lancar. Siapa yang menghuru harakan keadaan bukanlah rakyat, tetapi yang cuba menghuru harakan keadaan pada hari ini adalah mereka polis-polis suruhan kerajaan. Kami di peringkat HELWI bukan 100% menyalahkan kerajaan yang ada pada hari ini tetapi kami memohon untuk menilai kembali suara-suara yang lahir dari rakyat jelata.
Dan mencari apakah insiatif yang baik dalam pelbagai perhimpunan rakyat. Bukan menggunakan jalan yang sungguh menyakitkan rakyat ini.

Mereka cuba untuk mengadakan perhimpunan yang cukup aman, tetapi kehadiran polis yang tiba-tiba menyembur tidak tentu hala menyebabkan keadaan menjadi kelam labut dan kesempatan itulah mereka cuba untuk menyalahkan rakyat, bahawa rakyatlah yang membuat huru-hara. Apakah ini saja cara kerajaan pada hari in menutup kesalahan mereka? Apakah relevan tindakan ganas fru dan sahabat baik mereka "water cannon"??

0 Responses to "Relevankah cara itu??"

Catat Ulasan