8 Sifat Pakaian Wanita

Author: Ummu Hannan // Category: ,

2 hari yang lalu, usai usrah di surau kami ada berbincang mengenai pakaian wanita atau lebih sinonim dikatakan tentang aurat wanita. berbual dengan rakan-rakan dari fakulti yang berbeza menuntut untuk saya terus berfikir mengapa ?? mengapa?? dan mengapa??

Teringat pula masa TEM buat tazkirah corner sebelum exam hari tu, bila ustz Zul Amirul kata "pakai tudung ni tak wajib. Mana ada Allah suruh pakai tudung" muslimat sebelah saya tu tercengang-cengang dengar ucapan tu. Dia pandang saya, saya sengih je la.. pelik dia dengar, apasal la PMIUM tak bagi pakai tudung. Setelah mendengar penjelasan ustz Zul bahawa tutup aurat itulah wajib ke atas kita, tak kira bagaimana pakaian kita yang penting MENUTUP dan tutup juga ada batas2 lain yang mesti dijaga. Muslimat tadi pandang saya sambil mengurut dada, akhirnya kami sama-sama ketawa.



Berbalik pada perbualan kami di hadapan surau tadi. Apa yang betul-betul kena batang hidung sendiri adalah bila ditanya.. "apa pandangan akak dengan budak Akademi Pengajian Islam kat kolej ni yang pakai...masyaAllah..." soalan itu disambut dengan senyuman yang tersembunyi rasa pahit, kelat, masam dan macam-macam rasa lagi la yang penting tak ada rasa manis. Yang manis bila adik tu tanya soalan macam tu...(Moga Allah sentiasa pelihara diri dan hatinya)


Perkara ini bukan lagi perkara baru dan 'pelik' dikalangan kita semua. Ada orang di sekolah/kampus pakai tudung labuh/besar, dikampung atau di luar kadang kala tudung pun dah lesap. Berat kot nak bawak balik rumah. Tapi ada juga segelintir yang di rumah memakai dengan pakaian yang baik, namun di kampus masyaAllah! mungkin hanya menjaga nama baik keluarga maka pakaian di rumah mesti nak kena elok.


Sekarang nak salahkan siapa? bila kata mereka, mereka akan kata kita yang tak pernah sampaikan atau ajak. tapi bila kita ajak, malulah, seganlah katanya. dah? nak buat macam mana lagi?? bila tanya golongan-golongan yang kononnya menjadi penyampai pula, katanya mereka la yang salah, orang dah bagitahu tapi tak nak dengar. Kalau ini la situasinya, siapa agak2 nya yang salah lagi? masing-masing pun boleh berfikir akan kebaikan dan kedamaian yang mana lebih baik.. tutup ke buka? hm vote la!
Di sini, ada 8 sifat pakaian wanita yang diambil dari protal muslimah. Walau bagaimanapun, banyak lagi jika dilihat dari pelbagai sudut dan perspektif.

1. Pakaian itu mestilah menutup aurat.

Sabda Rasulullah S.A.W :-

Telah berkata Aisyah .a “ Sesungguhnya, Asma’binti Abu Bakar menemui Nabi saw dengan memakai busana yang nipis ” Maka nabi berpaling daripadanya dan bersabda “Wahai Asma’ , sesungguhnya apabila wanita itu telah baligh (sudah haid) tidak boleh dilihat daripadanya kecuali ini dan ini , sambil mengisyaratkan kepada muka dan tapak tangannya”


2. Pakaian itu tidak terlalu nipis sehingga nampak bayangan tubuh badan dari luar.

“Dua orang ahli neraka yang belum pernah saya lihat adalah : kaum yang memegang pecut bagai ekor lembu digunakan untuk memukul orang (tanpa alasan), orang perempuan yang berpakaian tetapi telanjang bagaikan merayu-rayu melenggok-lenggok membesarkan cemaranya bagaikan punuk unta yang mereng. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau syurga, sedangkan bau syurga dapat dicium dari jarak yang sangat jauh

 (Riwayat Muslim)

3. Pakaian itu tidak ketat atau sempit , tetapi longgar atau selesa dipakai.Ia menutup bahagian-bahagian bentuk tubuh yang menggiurkan nafsu lelaki dan ia menutup aspek kehaiwanan dari insan itu.

Dalam sebuah riwayat dari Abdullah bin Abi Salamah bahawa Umar Bin Khattab .a menghadiahkan kepada seseorang dengan pakaian nipis buatan Mesir Lama, kemidian berkata , “Jangan dipakaikan kepada isteri-isteri kamu!” Lalu seseorang berkata “ Ya Amirul Mukminin aku telah memakainya untuk isteriku, kemudian memutarkan badannya tetapi tidak kelihatan auratnya .” selanjutnya Umar berkata, “Memanglah auratnya tidak nampak, tetapi bentuk tubuhnya nampak”
 

4. Warna pakaian itu suram atau gelap, seperti warna hitam atau kelabu asap atau perang sehingga tiada bernafsu lelaki melihatnya( terutamanyya pakaian seperti jilbab atau abaya) . Menurut Ibnu Kathir di dalam tafsirnya pakaian wanita-wanita pada zaman Nabi saw ketika mereka keluar rumah berwarna hitam)

5. Pakaian itu tidak sekali-kali disemerbakkan dengan bau-bauan yang harum, demikian juga tubuh badan wanita itu, kerana bau-bauan ini ada pengaruhnya atas nafsu kelamin lelaki yang ajnabi.Perempuan yang memakai bau-bauan ketika keluar rumah sehingga lelaki mencium baunya disifatkan oleh Rasulullah saw sebagai zaniyah, yakni pelacur atau penzina.

“Wanita apabila memakai wangi-wangian , kemudian berjalan melintasi kaum lelaki maka dia itu begini dan begini iaitu pelacur ”
(Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi)

6. Pakaian itu tidak bertashabbuh dengan pakaian lelaki yakni tiada meniru –niru atau menyerupai pakaian lelaki
Telah berkata Ibnu Abbas : “Rasulullah saw telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita-wanita yang menyerupai lelaki”
(Riwayat Bukhari)

7. Pakaian itu tiada bertashabbuh dengan pakaian permpuan-perempuan kafir dan musyrik

8. Pakaian itu bukanlah libasu sh-shuhrah, yakni pakaian untuk bermegah-megah , untuk menunjuk-nunjuk atau bergaya.

0 Responses to "8 Sifat Pakaian Wanita"

Catat Komen